Na co si dát pozor při výběru autoškoly
Bohužel, téměř žádný z lidí, kteří mají v plánu udělat si kurz k získání řidičského oprávnění neví, jak má vlastně výuka a výcvik v autoškole vypadat, mnoho autoškol na to hřeší a snaží se takového žáka nalákat hlavně na velmi nízkou cenu. Což se stává zvykem za poslední roky mezi ostravskými autoškolami. Místo, aby zkvalitňovali úroveň svých služeb a znalosti i dovednosti svých učitelů, jedna druhou podbíjí cenou! Výsledek? Úspěšnost ostravských žadatelů o řidičské oprávnění pro všechny skupiny řidičských oprávnění na první pokus činí alarmujících 40%. Tohle jsou oficiální výsledky Magistrátu města Ostravy.
Otázkou je, na úkor koho, nebo čeho je cena kurzu tak nízká? Jsou dva způsoby jak ušetřit. Buď na učitelích, nebo na žácích. Podle informací které mám, jsou v Ostravě učitelé, kteří pobírají minimální mzdu, nebo již několik měsíců jim provozovatel autoškoly dluží peníze za vykonanou práci. Bude mít takovýto učitel motivaci provádět svou práci dobře?
Druhá strana je žák. Dostane žadatel opravdu vše, na co má podle zákona nárok? Ano, to jak má výuka a výcvik probíhat, stanoví zákon 247/2000 Sb a vyhláška 167/2002 Sb, podle kterých by se měly řídit všechny autoškoly. Z toho vyplývá, že žadatel o řidičské oprávnění by měl v každé z autoškol v ČR absolvovat minimální počet hodin výuky a výcviku v plném rozsahu. Nově příchozí žáci se nás ptají např. "Kolik je u Vás minimální počet jízd?" nebo "Je výuka teorie povinná? Kamarád ji v jiné autoškole neměl"
Žijeme v době, kdy naše finanční situace není ideální, počítáme každou korunu, ale neměli bychom se rozhodovat pouze podle ceny autoškol. Může se stát, že v konečném důsledku za kurz a opakované zkoušky zaplatíte daleko víc. Není podezřelé, že v Ostravě se pohybují ceny za kurz autoškoly na úrovni roku 2002-2004? Od té doby vzrostly náklady na provoz, včetně ceny pohonných hmot několikanásobně. Ceny autoškol v okolních městech se pohybují o dva až čtyři tisíce výše, viz. Hlučín, Frenštát pod Radhoštěm, Nový Jičín atd.
Pojďme si to trochu sjednotit a ujasnit, jak by to mělo vypadat.
A jestli to takhle v autoškole neprobíhá, je někde chyba!!!
Zelenou barvou jsou vyznačeny naše poznámky, např. jakým způsobem se dají okrádat žáci.
Červenou barvou důležité výtažky ze zákona pro Vás.
Základní výuka se provádí u skupin: AM, A1, A2, A, B1, B, T
(1) Minimální počet hodin základní výuky a výcviku je uveden v příloze č.3
Teoretická výuka pro sk. AM, A1, A2, A ..................................26 vyučovacích hodin
Teoretická výuka pro sk. B ....................................................36 vyučovacích hodin
POZOR! Výuka teorie je povinná, i když mnoho autoškol ji neprovádí, nebo žadatelům tvrdí, že povinná není.
Praktická výuka pro sk. AM, A1, A2, A ...............13 jízd + 1 hod údržba + 4hod první pomoc
Praktická výuka pro sk. B........................... 28 jízd + 2 hod údržba + 4hod první pomoc
POZOR! Najdou se autoškoly, které nejezdí všech 28 jízd, nebo v průběhu jízd si učitelé vysedávají na benzinových stanicích, či si vyřizují své osobní věci. Žák je čeká ve vozidle někdy i velmi dlouho. Jiné autoškoly provádí v průběhu jízd praktickou údržbu, např. žadatel vyměňuje kolo, což zabere dost času a autoškola šetří pohonné hmoty a čas. Tohle má probíhat v hodině praktické údržby, mimo praktické jízdy. Další příklad podvodného jednání je, že ve vozidle je více žáků, ať už se jedná o autocvičiště, či běžný výcvik, vyučovací hodina trvá 90 minut, každý z žáků se v tomto čase prostřídá, takže se projede 20 minut, ale všem je napsáno do průkazu žadatele o řidičské oprávnění, že absolvovali dvě výcvikové hodiny, tzn. 90 minut.
Je tím myšleno, že když děláte sdružený výcvik např. na skupiny A, B, musíte absolvovat všechny hodiny praktické jízdy, jako byste dělali každou skupinu zvlášť. Není přípustné, aby Vám učitel řekl, že jste např. na motorce šikovní, že Vám stačí dvě jízdy a zbytek dopíšete.
(4) Rozsah výcviku nesmí být nižší, než je počet vyučovacích hodin stanovený učební osnovou pro danou skupinu nebo podskupinu řidičského oprávnění. Což znamená, že praktický výcvik nelze krátit!
§ 26
§ 27
§ 30
(1) Výuku a výcvik žadatele o řidičské oprávnění ukončí provozovatel autoškoly za předpokladu, že žadatel o řidičské oprávnění absolvoval minimální počet hodin výuky a výcviku stanovený učební osnovou pro příslušnou skupinu nebo podskupinu řidičského oprávnění, popřípadě vyšší počet hodin dohodnutých mezi žadatelem o řidičské oprávnění a provozovatelem autoškoly. To znamená, že žák musí absolvovat všechny hodiny výuky a výcviku, aby mohl být předveden k závěrečné zkoušce!
(2) V případě předčasného ukončení výuky a výcviku žadatele u provozovatele autoškoly může žadatel pokračovat ve výuce a výcviku u jiného provozovatele autoškoly. V takovém případě je provozovatel autoškoly povinen žadateli vystavit potvrzení pro doložení údajů nezbytných pro pokračování výcviku. Podrobnosti potvrzení stanoví prováděcí právní předpis. Žadatel o řidičské oprávnění má právo i v průběhu výcviku změnit autoškolu a to z jakéhokoliv důvodu. Pokud nejste ve své autoškole spokojení, nebo se Vám zdá, že Vás okrádá, přejděte jinam.
§ 32
Zkoušky odborné způsobilosti žadatelů o řidičská oprávnění
(1) Žadatel o řidičské oprávnění se po ukončení výuky a výcviku v autoškole podrobí zkoušce z odborné způsobilosti k řízení motorového vozidla.
(2) Provozovatel autoškoly je povinen nejpozději do 15 dnů ode dne ukončení výuky a výcviku, popřípadě doručení žádosti žadatele o přihlášení k opakované zkoušce podle § 39 odst. 2 písemně přihlásit žadatele o řidičské oprávnění u obecního úřadu obce s rozšířenou působností ke zkoušce z odborné způsobilosti k řízení motorového vozidla pro získání řidičského oprávnění, pro které žadatel absolvoval u provozovatele autoškoly výuku a výcvik, popřípadě k opakované zkoušce. Příslušným je obecní úřad obce s rozšířenou působností podle místa provozovny provozovatele autoškoly.
(3) Příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností neprodleně písemně sdělí žadateli prostřednictvím autoškoly místo, datum a čas konání zkoušky z odborné způsobilosti k řízení motorového vozidla, popřípadě opakované zkoušky. Obecní úřad obce s rozšířenou působností zařadí žadatele ke zkoušce z odborné způsobilosti, popřípadě opakované zkoušce tak, aby byla zahájena nejpozději do 15 dnů po obdržení žádosti provozovatele autoškoly o přihlášení ke zkoušce, a bude dbát, aby požadavek autoškoly byl uspokojen v jednom termínu.
Některé autoškoly úmyslně protahují udělení termínu zkoušky. Potom se stává, že žák před zkouškou např. 3 týdny nejezdí.
§ 38
Základní ustanovení o zkouškách z odborné způsobilosti
(1) Zkoušky z odborné způsobilosti žadatele o řidičské oprávnění a opakované zkoušky se provádí zpravidla v jeden den, a to v autoškole, která zajišťovala výuku a výcvik žadatele, nedohodnou-li se autoškola a zkušební komisař na jiném vhodném místě konání zkoušek. Neprovede-li obecní úřad obce s rozšířenou působností zkoušky v jeden den, zařadí žadatele k dalším zkouškám tak, aby byly provedeny nejpozději do 7 dnů od jejich zahájení.
(2) Provozovatel autoškoly, který zajišťoval výuku a výcvik žadatele, poskytne příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností pro účely zkoušky na náklady žadatele výcvikové vozidlo.
(3) Ke zkoušce doprovází žadatele o řidičské oprávnění držitel příslušného profesního osvědčení.
§ 39
§ 39a
Žadatel o řidičské oprávnění je povinen zaplatit příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, u kterého je zkušební komisař zaměstnán, za zkoušku z odborné způsobilosti 700 Kč; v případě opakovaných zkoušek žadatel zaplatí za opakovanou zkoušku z předpisů o provozu na pozemních komunikacích 100 Kč, za opakovanou zkoušku ze znalosti ovládání a údržby vozidla 200 Kč a za opakovanou zkoušku z praktické jízdy 400 Kč.
§ 43
Tento paragraf se vztahuje na žadatele, kteří přišli z určitého důvodu o řidičské oprávnění a žádají o jeho vrácení.